mandag 16. november 2009

Vold i skolen... igjen

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=598900

Det en i den siste tiden har sett er at stadig flere hendelser kommer frem i lyset. Dette tror jeg er en konsekvens av to ting; at volden i skolen faktisk øker, og fordi fokuset på problemet er større. Det har i det siste ukene vært et stort og viktig press i forhold til mobbing, noe som har ført til flere store avsløringer om vold mellom elever og fra lærer, og om episoder hvor skoleledelse ikke har tatt ansvar på egen skole...

Det jeg undres over i slike situasjoner er hva som får en ungdom til å reagere på denne måten. Hva får en 16 år gammel gutt til å gjøre noe sånt som dette, til å utagere noe så voldsomt mot en annen elev? Det er vanskelig å si, det kan være en vanskelig oppvekst, atferdsvansker, at eleven er blitt mobbet tidligere, at det svartnet, at medeleven han angrep har gjort noe galt, eller at personen rett og slett ønsket skade den andre. Hvordan skal en vite foranledningen, og i så fall; hvordan skal en ta den i betraktning når en skal finne sanksjoner mot eleven? Hva er balansegangen her, rett og slett.

Ta et tankeeksperiment. Hva om denne 16-åringen som gikk til angrep er blitt mobbet over lengre tid. Han er blitt utsatt for vold og trakassering over flere år, hatt en handlingslammet skoleledelse og lidd under et umenneskelig psykisk press over flere år. En slik opplevelse som mobbing er, som har ført til store psykiske skader på denne gutten, noen kanskje livsvarige. Da vil en kunne forstå at det plutselig sa stopp, at all den sinne, ydmykelse og frustrasjon bygget opp i denne gutten plutselig fikk sitt utløp. Men forsvarer det likevel handlingen? Vil den bakgrunnen rette opp skadene han gjorde på sin medelev..?

Dette er veldig vanskelige spørsmål, og kan ofte fremstå som uangripelige. Når jeg da opplever å skulle sitte som politiker å bestemme hva som skal skje, finner jeg det vanskelig å finne fasiten. For er det noen fasit på slike spørsmål?

4 kommentarer:

  1. har du serriøst lite liv? skaff deg noe bedre å gjøre enn å kommentere på randome saker på fuckings VG..prøv en jobb eller gå å besøk en psykiater.

    SvarSlett
  2. Veldig bra James.
    Voksent.

    Stå nå frem og kom med dine voksne uttalelser og ikke gjem deg.
    Tror du at folkeskikk ikke gjelder selv om du kan "gjemme deg"?

    SvarSlett
  3. Morsomt å lese dette, jeg var der og vet hva som skjedde, dette hadde med rase og gjøre og meg og " 16 åringen" ble jumpa fordi vi var kortklippet og hvite av utlendinger.

    SvarSlett
  4. James: må da oppriktig beklage dersom du synes min interesse for dagsaktuelle saker er så ytterst plagsom at du måtte ta en tur innom bloggen, lese innlegget og så anstrenge deg for å skrive en kommentar ;)

    Kristoffer: Interessant å høre hva en som var der opplevde! Som det fremkom i mitt innlegg ante jeg ingenting om denne saken eller dens bakgrunn. Lurer på om media vil komme med mer informasjon om saken, den var vel heller kortfattet da jeg leste den tidligere i dag!

    SvarSlett