onsdag 11. november 2009

Provosert

Jeg vet at jeg i denne bloggen har snakket mye om vold og voldtekt mot kvinner, og at mye nok blir å gjenta meg selv. Men jeg kan ikke noe for det, dette er en sak som er så alvorlig og så viktig at den må repeteres! I alle fall når en ser at tilstanden forverres, flere blir voldtatt og ingenting blir gjort med det! Det er komplisert, hvordan skal en forebygge og hindre voldteker? Jeg tror mye av arbeidet må komme gjennom holdningsskapende arbeid, men hvor lang tid vil det ta og hvor lenge er vi villige til å vente?

http://www.dagbladet.no/2009/11/12/nyheter/innenriks/drosje/voldtekt/9000864/
Ordene fra artikkelen: " Når en lettkledd, beruset kvinne setter seg alene inn i en taxi, har hun i utgangspunktet syndet allerede" innrømmer jeg lett at provoserer meg. Så til de grader. Jeg kjenner jeg blir sint inne i meg, har lyst til å bare hyle til disse menneskene, hyle, rope, kjefte, trygle og be, alt på en gang. Som et desperat forsøk på å få de til å forandre mening. Innse selv at deres holdninger er helt gale, at de ikke hører hjemme i et sivilisert samfunn. Og så ingen misforstår her; med "deres holdninger" her prater jeg ikke om innvandrere, jeg prater om gruppen menn som faktisk voldtar! En må huske på at det er mange flere voldtekter som begås "i hjemmet" enn på gaten, og her er det en klar overvekt av etnisk norske overgrepsmenn. Dette innlegget har ingenting med kultur eller bakgrunn å gjøre. Dette innlegget er en desperasjon over at vi har så mange menn i det norske samfunn som er i stand til å voldta og misbruke en kvinne på det groveste. Som er i stand til å krenke en kvinnes egenverdi og menneskeverdt gjennom grov voldtekt! Det er frustrerende og skremmende...

1 kommentar: