mandag 21. september 2009

Mediedagen

Jeg måtte bare ta meg sammen, ikke si noe og lot Nettavisen kjøre meg avsted til VG. Her skulle jeg i nettmøte for å svare på innkommet spørsmål og kommentarer fra publikum. Da jeg møtte journalisten, Mads, forklarte jeg med en gang situasjonen og sa vi måtte avklare dette før vi begynte med nettmøtet. Hele poenget med møtet var jo å svare på hvordan det var som yngste representant osv, og rammebetingelsene hadde jo nå blitt betraktelig endret siden jeg ikke lengre var å regne som representant! Så fullstendig kaos regjerte, deres journalister ringte rundt for å finne ut de endelige tallene, jeg satt i telefoner med andre journalister for å høre nyeste informasjon, samtidig som de hadde kamera og fotokamera i ansiktet mitt. Prosessen ble jo behørig filmet og fulgt av VGNett:
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/valg-2009/artikkel.php?artid=589913

I løpet av femten minutter hadde jeg rundt 15 ubesvarte anrop og like mange meldinger på telefonen, alle av ulike medier. Det samme hadde VGjournalisten, det var bare helt Texas der i redaksjonen. Vi fikk vite at flere medier hadde stilt seg opp utenfor hovedinngangen for å møte meg der, så vi bestemte oss for å ta bakveien ut for å komme meg til Stortinget. Alle telefoner ringte i ett sett så var umulig å holde kontrollen og oversikten, jeg måtte bare komme meg til kommunikasjonssjefen til FrP og la han ta over kontrollen. VGNett ble med og tok opp et lite intervju der, mens Dagbladet gjorde det samme da de visste hvor vi var. Deretter gikk jeg og Morten, kommunikasjonssjefen, i dekning på kontoret hans og forsøkte å få oversikt over situasjonen. Endte med at vi bestemte oss for å ha et møte med alle mediene samtidig utenfor Løvebakken. En særdeles merkelig opplevelse, der vi gikk nedover bakken og møtte et samlet pressekorps på 10-15 mann med mikrofoner, videokamera og kamera stikkendes opp i ansiktet mitt!

Videre forløp dagen seg med direktesending på tv2, waschera. Dette var planlagt for flere dager siden og hadde annet tema enn resten av intervjuene denne dagen. Det var godt! Deretter gikk alt slag i slag, intervju med TVNorge, 1730 på P4, Dagsnytt18 på NRK, intervju med NRK Møre og Romsdal og til sist med i Dagsrevyen klokken 19:00 på NRK. En lang dag med mange intervjuer og mye kaos med andre ord!

Så nå sitter jeg her i leiligheten i Oslo, Grandisen er akkurat ferdig, en iskald cola står på bordet og jeg får endelig, for første gang siden 11:30 i dag, trukket pusten dypt og kjenne pulsen roe seg. Det gjør godt! I morgen skal jeg på tv2 nyhetskanalen til klokken 07:00, for å deretter tilbringe en hel dag på skolen :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar