mandag 17. august 2009

Romsdalsmuseet

Jeg mener det er utrolig spennende med kulturtiltak i ulike lokalsamfunn. Det gjelder å ha aktiviteter, samlingsplasser og interessante gjenstander å vise frem som gjør folk nyskjerrige. For et par uker siden var ei venninne av meg på gjennomreise i fylket, og spurte meg hva som var verdt å se og gjøre her. Jeg må innrømme at jeg måtte tenke meg et par ganger om for å finne ut gode ideer, og merket jeg savnet de typiske "turiststedene" en gjerne finner andre steder. Likevel fikk jeg med de viktigste, som Varden, Atlanterhavsveien og Romsdalsmuseet. Og disse tre er virkelig noen flotte attraksjoner å få med seg. Det er viktig å ta vare på vår kulturarv, våre forfedres gjenstander og historie. Disse gjenstandene bærer med seg store deler av vårt samfunns opprinnelse og utvikling, og vi må derfra ivareta disse.

Romsdalsmuseet er nå et samlingsbegrep for 7 ulike kulturdistrikter i vårt fylke, hvor flere kjente steder som på Bud, Nesset prestegård osv ligger under. Problemet vi har i dag er at vi har mange gjenstander verdt å ta vare på - men ikke de nødvendige midlene og ressursene til å ta vare på de. De opplever at forholdene ikke er gode nok for å ta vare på de gjenstandene de har slik at de, dramtatisk sagt, står og råtner på rot. Derfor ønsker Romsdalsmuseet å bygge et magasin hvor de kan konservere både sine egne og andre omkringliggende museumers gjenstander. Planene er lagt, tegningene er klare, konsesjonen fra kommunen er gitt. Alle står i startgropen for å komme i gang med byggingen. Vanlig praksis fra staten har vært i flere år at de finansierer 60% av kostnadene. Sist møte med departementet nå er de begynt å steile og sagt at de kun vil støtte med 33%. Dette har stanset hele prosjektet. Den tidligere praksisen med finansieringen som alle har lagt til grunn er plutselig snudd på femøringen, og hele prosjektet er på vent. Dette vil det være inntil regjeringen inntar sin sedvanlige praksis. Noe de ikke ville gjøre før valget. En kan spørre seg hvorfor, kanskje det er andre, mer populære tiltak de ønsket å bruke pengene på rett før, fremfor å investere i opprettholdelse og konservering av vårt samfunns verdiarv?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar