lørdag 29. august 2009

Innflytterdagen

I dag har vi hatt en vel gjennomført innflytterdag her i Molde! Det er en dag i året hvor byens lag og foreninger stiller opp med stand i byen slik at alle, både de som alltid har bodd her og nyinnflyttede, skal få en oversikt over de tilbud byen har å by på. Og da stiller jo selvfølgelig alle vi politiske partier med stand, boder og karameller for å prate litt med byens innbyggere. Dagen begynte labert med regn og kaldt, men rundt 12 skiftet himmelen farge fra grå til blå, solen tittet frem og livet myldret i gatene!

Klokken 11 hadde de arrangert en liten lek til oss politikerne. Her var vi en representant fra hvert parti som skulle opp og delta på ulike leker på en scene på rådhusplassen. Jeg ante jo virkelig ikke hva vi gikk til, og hadde gått hele dagen med kryssede fingrer om at det ikke var turnforeningen som hadde arrangert opplegget :p Jeg som knapt kan å stupe kråke ville vel tatt meg dårlig ut på en slik oppvisning! Men det viste seg, så jeg med et lettens sukk, at det var Moldes fekteforening som stilte med dagens fysiske aktivitet. Her fikk vi hjelm med ansiktsbeskyttelse og fektestaver (corde eller hva det kalles...?) og skulle gå to mot to i kamp. Jeg skulle gå mot Arbeiderpartiet, og banket hun selvfølgelig ned i støvlene med min utsøkte teknikk og inngående kunnskap om fekting! (vant 5-1 skal vite). Deretter var det tid for en kunnskapsprøve. Her ble vi fremlagt tre ulike sopper som vi skulle si om vi ville spist eller ikke (da en vasr giftig). Og samtlige partier overlevde runden unntatt jeg. Jeg var den eneste som valgte å spise den giftige, og dermed var FrP ute av valgkampen. hehe! =) Den siste øvelsen, som forøvrig jeg synes var en flott idé var en runde hvor politiske partier ble trukket ut to og to for å si noe positivt om hverandre. Jeg var først ut og skulle si noe positivt om AP. Dessverre kom jeg i farten ikke på noe!! Jeg ville virkelig finne noe, og ble flau der jeg stod og ikke fikk frem en eneste politisk sak! Så valgte å si at det var et parti med mange flotte mennesker og at de hadde gode ønsker om samfunnet. Men da AP brukte tiden sin på å replisere at det positive med FrP var at hun likte Eli Hagens hår følte jeg meg ikke så dum selv uansett...:)

Avslutningsvis skulle vi holde en to minutters appell hver. =Personlig mener jeg dette er meget kort, da det er vanskelig å få frem mye politikk på så kort tid. Men igjen, når de stakkars velgerne skal høre syv mennesker snakke etterhverandre så er det nok en fordel at vi forsøker å holde oss litt korte i praten. Valgte å innlede med et av spørsmålene jeg fikk p ånettmøtet med RB,nemlig hva som var galt med oppdragelsen min som gjorde jeg endte i FrP. Svaret på hva som gikk galt er at mamma og pappa lærte meg til å aldri akseptere urettferdighet, verken den begått mot meg eller mot andre. Så gikk jeg kort inn på skolen, skatter og avgifter og eldreomsorg. Tre meget viktige tema for meg, da det berører veldig mange mennesker i dette landet.

Resten av dagen ble tilbrakt på stand for å prate med mennesker, noe jeg elsker å gjøre! Så mange kommer bort med positive tilbakemeldinger, og er så hyggelige og snille. Blir så glad når jeg møter slike mennesker, en positiv kommentar eliminerer for meg ti dårlige. Takk alle dere som sprer glede for meg og andre på den måten dere gjør - det settes stor pris på! Det kom også bort flere, blant annet en del ungdom, både som tilhørte andre partier, men også som var interessert i å vite mer om vår politikk. Dette inspirerer meg enormt! Valgdeltakelsen blant ungdom er meget lav, og det er svært viktig at ungdom bruker stemmeretten sin. Derfor blir jeg glad når disse kommer bort, enten det er fordi de er uenige, vil lære mer eller kommer over fordi de er rykende uenige. For da bryr de seg, de er engasjerte! Og det er det aller viktigste for meg :)

I kveld skal jeg, for første gang på lenge, bare slappe helt av og lade kreftene med hjemmelaget pizza og kos :) Hærlig! Og i morgen skal jeg unne meg en luksus jeg ikke har gjort siden juli - legge meg til å sove uten å ha på vekkerklokken for dagen etter :D Gleder meg! God helg alle sammen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar