fredag 28. august 2009

Roadshow og ulike besøk i Molde


Dagen i dag, torsdagen, begynte med at vi plukket opp Carl I. Hagen og Eli Hagen på flyplassen i Molde. Derfra kjørte vi rett til Oshaug, en lokal bedrift, hvor vi fikk en innføring i deres arbeid her i byen. Dette var et veldig informativt og spennende møte, hvor vi blant annet fikk vite at Molde Kommune har vokst og blitt den største industribyen i fylket vårt. Imponerende, og varmer et lite molde-hjerte som mitt!

Videre dro vi på rådhusplassen hvor det hele skulle brake løs. Det ble servet vafler, pølse med brød, kaffe, musikk osv. Her ble jeg plutselig ropt opp under konserten og spurt ut litt om kommuneøkonomi generelt, litt om MOldes økonomi og ungdoms valgdeltakelse. Deretter var det tid for appeller, hvorav vår 4. kandidat Jon Georg Dale holdt først, og så var det min tur. Hadde jo med meg notatene opp, da jeg ikke kunne talen særlig godt, noe som selvfølgelig endte me at det ene notatarket mitt fløy bort midt under talen! Dette tvingte meg jo bare til å frigjøre meg fra manuset og prate rett fra levra, noe som kanskje var like så greit!

I etterkant av dette dro vi til Kirkebakken sykehjem og fikk en omvisning samt dialog med noen av de ansatte. Dette var veldig interessant, da det ble diskutert problemtatikken rundt brøkstillinger, sykefravær, kapasitet osv. Merket det var mangel på plasser i Molde, noe som ikke kom som noen overraskelse. En tanke som slo meg mens jeg var der hvordan situasjonen eventuelt kan komme til å bli etter budsjettrunden i oktober. Spurte de som var tilstede, men fikk svar om at det fikk de ta som det kommer. Jeg bare krysser fingrene for at valget skal gå godt slik at vi kommer i posisjon, får bevilget mer til kommunene, overført finansieringen av eldreomsorgen til staten og slik sørger for at vi får trappet opp tilbudet i kommunen i eldreomsorgen og ikke bygd den ned!

Vi avrundet kvelden på Frelsesarmeen hvor vi fikk en veldig god og grundig innføring i deres arbeid her i Molde. To frivillige som arbeidet her var også tilstede, og jeg må si de virkelig inspirerte meg. Å høre hvordan de virkelig brant for brukerne av varmestua, deres engasjement for å gjøre hverdagen til disse menneskene bedre, det rørte noe med meg. Jeg har tidligere vært i kontkakt med Frelsesarmeen i Oslo, og har blant annet vært med på arrangere og gjennomføre flerkulturell julefeiring der. Jeg har enorm beundring for de som arbeider her og det flotte arbeidet de gjør for noen av de som er svakest stilt i vårt samfunn. De skal nå sette i gang et jobbprosjekt her i byen, noe jeg har enorm tro på! Åpningen av prosjektet skal skje i slutten av september, og jeg gleder meg veldig til å være med på denne og følge prosjektet. Jeg har all tro på at dette kommer til å bli en suksess, og er så utrolig glad for at slike prosjekt blir gjennomført. Det viktigste for meg er å forbedre hverdagen til folk flest, også de nederst stilt i samfunnet vårt. Narkomane blir ofte sett ned på av mange, og en dømmer disse menneskene fremfor å søke forståelse. Det mener jeg er feil. En kan aldri fullt og helt forstå hva et annet menneske har opplevd og går gjennom, og en skal aldri dømme de valg andre gjør. Man må heller støtte dem og arbeide for å gi de, til tross for at de har gjort gale valg, et best mulig liv. Livskvalitet kommer med verdighet, og er det noe jeg ønsker arbeide for er det å gi verdigheten tilbake til rusmisbrukere. Jeg ønsker ikke et samfunn hvor en ser ned på og undergraver verdigheten til våre svakeste - det er jo nettopp disse en må bruke ressurser på å hjelpe!

Ønsker derfor oppfordre alle, spesielt dere i Molde, til å møte opp og delta som frivillig på slike prosjekter. Frelsesrmeen har åpen varmestue fra 12:00 - 14:00 hver onsdag og lørdag. Du trenger ikke være medlem for å hjelpe! Ring dem, snakk med de som arbeider der og møtt opp som frivillig og bidra til å lage mat, smøre matpakker og rett og slett vær med på å gi litt tilbake til de som har minst :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar