onsdag 2. september 2009

Debatter dag 3, Fagerlia

I dag er enda to debatter fullført, begge på Fagerlia i Ålesund. Begge debattene gikk greit for seg, med mindre drittslenging og løgn fra de andre partiene. Kjempebra! Selvfølgelig, litt var det jo, blant annet om at vi diskriminerer innvandrere og homofile, men slike innlegg er urimelige og lette å parere. Så slikt sett er jeg fornøyd med dagens debatter.

Salen var også veldige aktive og stilte mange gode spørsmål, slikt liker vi! Er veldig glad i debatter hvor elevene deltar med spørsmål, for da får vi mulighet til å snakke om mange forskjellige, ulike temaer. I dag er det blant annet første gang Israel-Palestinakonflikten er oppe til debatt i de skoledebattene jeg har deltatt i. Skal jo innrømme at en blir en smule provosert over svart/hvitt fremstillingen Rødt og SV har, hvor de fremlegger at Israel er en Apartheidstat, og at FrP selvfølgelig støtter alle drap de begår mot alle de uskyldige menneskene. Jeg forstår at på en skoledebatt blir ting tilspisset, men slike konflikter og spørsmål synes jeg fortjener en mer nyansert tilnærming. Forklarte at jeg som prinsipp støtter ethvert lands rett til å forsvare seg, og at vi, skulle være unødvendig å i det hele tatt måtte si det, på ingen måte støtter drap av uskyldige mennesker. Videre var klima og miljø en stor del av dagens debatt, noe som jeg er kjempeglad for! Regjeringen har sviktet totalt på dette området, og med Rødts hjelp ble deres brutte løfter, klimagassøkning osv brakt frem og belyst for mange. For all del, jeg respekterer mine politiske motstanderes meninger, men når regjeringen forsøker å fremstå som klimapartier må en sette foten ned og fortelle folk hva som faktisk er realiteten.

Et annet viktig tema vi var inne på var brøkstillinger innenfor helsevesenet. SV kjører på steinhardt på denne saken, hvor de med frekkhetens nådegave våger å gå så langt å si at vi er i mot disse! Vi fremmet forslag på Stortinget om å bevilge 1 mrd kroner som skulle øremerkes for nettopp dette området, med å gjøre om på mange av de brøkstillingene en har i helsevesenet i dag, dette stemte regjeringen i mot!! Og når jeg i tillegg påpeker dette i debatten rister representanten fra SV "oppgitt" på hodet og nekter for dette. Arg.. tenk om hver eneste representant på skoledebatten måtte ha på seg en løgndetektor under debatten! Hvor en hadde en tavle foran som registrerte antall ganger man løy! Det hadde vært interessant, og jeg kan med hånden på hjertet si at de rødgrønne ville endt opp med et skamfullt resultat i enden av en debatt! Skulle ønske de innførte systemet... Synes også at slikt viser manglende respekt for de elevene som faktisk sitter i salen for å høre på, og er interessert i å faktisk lære om politikk!

Må vel bare beklage for at de siste dages innlegg har vært preget av en øøørliten form for aggressivitet! :p Er bare at når en sitter der oppe og vet hva som er rett og galt, og likevel opplever det jeg opplever, da er det vanskelig å beholde roen og bare finne seg i det. Men vi må da prøve :)

1 kommentar:

  1. Hva med å legge inn noen linker til all hetsen du får i Romsdals Budstikke her, så får du fortgang i det som skal skje uansett, nemlig at du IKKE skal i nærheten av noe viktig politsk verv??

    Har et lite snev av sympati for at dette nok er tøfft for deg personlig, men så lenge du står for slik en selvsentrert idiot-politikk, endre medfølelsen der.

    SvarSlett