lørdag 27. juni 2009

Back in Quatar...!

Da er vi tilbake igjen i Quatar, etter det som har vært noen informative, lange, morsomme, interessante og intensive dager! I dag har vi bare hatt fri. En buss kom og hentet oss ved hotellet klokken 9 for sightseeingtur! Hele gjengen ble med untatt Kirsti, som skulle besøke en av søsterpartiene til SV her nede. Var veldig spennende, kjørte ut til et av de gamle, store palassene som tilhørte en av sønnene til en konge for lenge siden. Var nydelig arkitektur og treskjæringer, og mye å se!

Når vi gikk litt rundt, jeg gikk sammen med Lene og Anette, kom det en liten gutt bort til meg og snakket engelsk. Han sa han var 12 år, men liknet vel mer på en på rundt 8 år. Sa han skulle ha penger til skolebøker så tigget penger.. Var så utroli vanskelig, for jeg vet at han er sendt ut av foreldrene, og hun ene hadde til og med sett moren jage han ut på gaten mot turistene litt før. Jeg tilbudte flere ganger å kjøpe mat og drikke til han, men det nektet han å ta i mot. Sikkert instruert til å ikke gjøre det... Fikk så vondt av han =/

Så også noe skikkeli ekkelt noe!! Gikk langs de små ”bodene” der, og fikk se noe av det kvalmeste kjøttet jeg har sett i mitt liv! Alt er temmelig skittent her, det ligger gjørme og dritt på bakken store deler av stedet. Men så inni en av disse lå det masse oppskjærte rå kjøttbiter rett på bakken, med dritt og full av fluer. Samtidig stod det en ved siden av med et stort griselår som han med en slags hammer sto og slo løs store stykker av. Var så skittent og ekkelt, sikkert krepert innen en halvtime hadde jeg spist av det kjøttet. Hadde vel ikke akkurat bestilt medium minus av den biffen!

Så også mye slum i dag... Er så utrolig mange som bor i telt og blikkskur langs elven, i gjørme og på store søppeldynger. Er tøft å se, da en føler seg så utrolig maktesløs og frustrert, da en har lyst å hjelpe, men vet en ikke klarer gjøre noe. Guiden vår fortalte at flere av de arbeider også, så er ikke arbeidsledige. Men de har typiske lavtlønnede yrker, og kommer seg slik ikke ut av slummen. I tillegg koster et vanlig hus i Kathmandu rundt en halv million dollar! Det er jo ekstremt dyrt, og fører til at de fleste i vanlige yrker, som lærere, kun leier enkeltstående rom i hus til velstående familier.

Etter turen spiste vi en stor, saftig burger på hotellet og begynte å gjøre oss klare til å dra. Og da oppstod, eller ble vi klar over, problemet. Presidenten og tre ministere var nemlig på statsbesøk, og i den forbindelse hadde maoistisk ungdom arrangert enda en ”bunta”, demonstrasjon. Her hadde vi oppført veiblokkeringer ved brennende dekk, og trafikken(som til vanlig ikke akkurat er som en stille søndag i Molde) var i fullstendig kaos. Det var bevæpnede militærstyrker og politi over alt, og alt stod bom stille! Og der satt vi i bilen, litt småskremt og stressa på vei til flyplassen. Et annet problem er jo også at det er ingen midtstriper her, slik at plutselig kom vi til en bro hvor vi møtte motgående trafikk i alle fire kjørefeltene. Mye stress, omveier, politiinngripelse og så videre, og så videre. Men på en eller annen måte kom vi jo oss frem til flyplassen til slutt!

Anette og jeg hadde forresten helt syyykt godtesug i dag, så det første vi gjorde etter den farefulle og spennende turen til flyplassen var over var å plyndre hele snacksbutikken på flyplassen. Kjøpte vel seks store poser med skumgummi, godis og sjokolade, Hurra! Flyturen til til Quatar tok vel bare rundt 5-6 timer, så har kost med med film(jentefilm:p) og tv-serier og godis, samt ubegrenset tilgang på cola av den gavmilde og serviceinnstilte flyvertinnen :D