onsdag 23. desember 2009

Jobben-prosjektet

Norge er verdens beste land å bo i, sier FN. Regjeringspartiene klager over at Fremskrittspartiet syter og maler fanden på veggen når vi setter fokus på de som ikke har det bra i landet vårt. De mener vi bare er opptatt av det negative. Men jeg er stolt over å sette fokus på det som kan bli bedre, fokus på de svakeste i samfunnet som ikke mener Norge er verdens beste land å bo i. Fokus på de som trenger det.

Spesielt i juletider blir vi mennesker flinkere til å se litt rundt oss. Flinkere til å stoppe opp i det evinnelige jaget og stresset i den populære tidsklemma, stoppe opp og løfte blikket litt lengre enn vår egen nesetipp. Vi gir mer til Frelsesarmeen og tiggerne som sitter i gata, vi tenker mer på de som ikke har noen og kjenner en lettere melankolsk stemning i det vi føler empati med de rundt oss som kanskje ikke er like heldig stilt. Det synes jeg er flott at vi gjør. Egentlig skulle vi hatt disse i tankene våre året rundt, men jeg har forståelse for at få gjør det. En har mye annet å tenke på også, dessverre.

Men en skal bruke julen for det den er verdt. Bruke den ledige tiden en har til å også sende en tanke på de som ikke har det like godt som en selv, gi litt ekstra, spre litt ekstra glede. For det monner, og det er viktig.

Molde kommune har dårlig økonomi. I likhet med over halvparten av landets kommuner gikk vi med underskudd dette året, og må kutte store summer til neste år. Kommunenes lovpålagte oppgaver, skole og eldreomsorg, representerer de største utgiftene og kommer således til å kjenne solide kutt i året som kommer. Dette fordi stadig flere oppgaver blir gitt kommunene - uten at nødvendige bevilgninger og ressurser kommer med.

På tross av den dårlige økonomien har Molde kommune vedtatt bygging og drift av et stort badeland + et jazz og teaterhus. Fordi dette er særdeles viktig for vår by. Samtidig valgte flertallet, mot Fremskrittspartiet, Krf og Venstres stemmer, å stemme mot å la Frelsesarmeen få fortsette med jobben-prosjektet sitt i byen. Et prosjekt som sørger for et lavterskeltilbud for de aller svakeste. Et prosjekt som gir verdigheten tilbake til de som har falt utenfor. Et prosjekt som hjelper mennesker. Dette fordi vi ikke har råd.. Det koster kommunen 250.000, jeg tør ikke engang nevne hvor mange millioner jazzhuset og badelandet koster. Nå skal en være forsiktig med å dra sammenlikninger, men jeg kan snakke ut fra meg selv og mine verdier. For meg er det viktigere å gi de narkomane mulighet til å tjene egne penger, enn at jeg får skli på en vannsklie. For meg er det viktigere å gi verdigheten tilbake til de svakeste i samfunnet, enn at jeg får en mykere stol å sitte på under teaterforestillingen. For meg er omtanke for mine medmennesker, forståelse for deres situasjon og ønsket om å gjøre hverdagen bedre for disse viktigere enn mine egne forlystelser på badeland eller kulturhus.

Det er mine verdier, det er Fremskrittspartiets verdier. Kommuneøkonomi handler om prioriteringer, og vi var klare på hva vi mente var viktig å prioritere. Dessverre, og overraskende, var ikke Høyre, Arbeiderpartiet, Sosialistisk venstreparti og Senterpartiet enige... Det er triste nytt nå når vi går inn i julen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar