mandag 14. desember 2009

Fremtidens superskole

I morgen skal flere av Fremskrittspartiets stortingsrepresentanter besøke Ullern videregående skole. Dette er en skole som er plassert mitt i et forsknings- og utviklingsmiljø da skolen er en integrert del av OCC - Oslo Cancer Cluster. OCC består av medlemmer fra små bioteknologibedrifter til store legemiddelfirma, Radiumhospitalet og Universitetet i Oslo. Samarbeidet er blitt kalt innovasjonsparken, og er laget slik at elevene aktivt skal delta i forskningsmiljøet i OCC. Slik får de ta del i andre læringsmetoder og en helt annen type skolehverdag. Videre får de som går yrkesfag, som helse- og elektrofag, praksisplasser hos firmaet og får slik et unikt innblikk og en unik kompetanse på sitt felt. Videre skal forskere og ledere innenfor de ulike feltene underviser i flere av de teoretiske fagene elevene har.


Fremskrittspartiet er opptatt av at flere deler av utdanningsløpet skal knyttes mot næringslivet. Slik kan elevene få god arbeidserfaring, samt et viktig innblikk i hvordan næringslivet faktisk fungerer utenfor skolen. Videre nyter de godt av god kompetanse og eksterne foredragsholdere som er med på å løfte kvaliteten på undervisningen. Samtidig er praksisdelen sentral - noe vi nettopp har tatt til orde for flere ganger. Det er viktig med mer praksis på yrkesfag, både for å gjøre elevene mer kompetente på den praktiske utføringen av sitt studium, og for å gjøre undervisningen mer interessant og lærerik som vil kunne redusere frafallsprosenten i videregående opplæring.

Gleder meg veldig til å besøke ledelsen ved skolen og høre om deres erfaringer med sammenslåingen så langt. Samarbeidet skal ferdigstilles i 2013, men arbeidet er allerede i gang. Blir spennende å høre hvordan de skal løse og legge opp den vanlige skolehverdagen, og hvordan de ser for seg å kombinere den teoretiske undervisningen med den praktiske tilnærmingen!

2 kommentarer:

  1. Hei,

    Vi har hørt at graderingen av karakterer på enkeltprøver står i fare for å gå bort, og er enige med deg om at dette er uheldig. Får vi kun rene karakterer, får vi ingen pekepinne på hvordan vi ligger an i de ulike fagene og hvor mye vi må prestere for å forbedre oss.

    Vi lurer derfor på hvilke muligheter det finnes for å få dette til å snu retning. Er det noe vi som elever på videregående kan gjøre for å påvirke? Kan du som politiker påvirke dette?


    Med vennlig hilsen

    Ingelin Helland, Ingvild Vikeså Bjørnsen, Hilde Marie Karlsen og Ida Tengesdal ved Dalane videregående skole vg2

    SvarSlett
  2. Hei
    Ja fjerning av gradering på karakter er feil vei å gå, noe jeg tidligere har tatt til orde for på bloggen. Under fagdebatten til kunnskapsbudsjettet forrige uke ble denne problemstillingen løftet. Det ble vedtatt å sende et forslag om å reversere dette tiltakek til kunnskapsdepartementet. Det vil si at det allerede er fremmet forslag om at vi ikke skal fjerne graderingen av karakterer likevel, og at dette nå skal til behandling hos utdanningsdirektoratet. Etter de signaler vi har mottatt håper og tror Fremskrittspartiet at dette nå vil bli reversert, og at en fremdeles skal ha mulighet til å gi +, - og / :)

    Vil forøvrig si at jeg synes det er kjempeflott at dere velger å ta opp denne problemstillingen og engasjerer dere! Jeg har full forståelse for at dere synes dette forslaget var dumt - det er vi i Fremskrittspartiet helt enig i! Med en gang jeg får tilbakemelding fra utdanningsdirektoratet skal jeg poste det her slik at dere kan følge med på utviklingen i saken. Er det noe mer dere lurer på er det bare å fyre løs =)

    SvarSlett