mandag 27. juli 2009

LA

Denne byen er virkelig underlig. Den har alt, størrelsen, folket, forskjeller... vet ikke helt hvordan en kan beskrive denne byen egentlig. Meget spesiell!

Dagen begynte vi med å ta bussen til Fashion District som vi tenkte var et spennende sted for å kikke i butikker og finne noen kule klær. Men i det vi ankom merket vi at det egentlig var prikk likt et syden-marked og ikke hadde særlig mye å by på egentlig. På kvelden dro vi til et senter i nærheten av Beverly Hills. Det kule med kjøpesenterene her er at de alle har Food courts! Her har de all type mat, hvor du får smaksprøver på alt mulig og har hundrevis av valgmuligheter. Og på denne dagen fant jeg en av mine absolutte livretter - dim sum! Det er kanskje noe av det beste som finnes på denne jord, og det hadde de her! Dagen reddet! Senere på kvelden dro vi på Harry Potter-filmen i 3D på Imaxkino! En utrolig bra film. Jeg har lest alle syv bøkene hundre ganger, og selvfølgelig sett alle filmene, og hadde gledet meg enormt til å se denne filmen. Og første halvtimen var i 3D, noe som var kjempespennende. Anbefaler alle til å se denne filmen!

Neste dag møtte vi Lene, hun fra partiet høyre som jeg reiste sammen med til Nepal. Hun er nemlig her hun også, hvor hun jobber ca en halvtime utenfor byen. Så vi kjørte ut og hentet henne, tok ned taket på cab'en og cruiste avgårde! Første stopp var Hollywood skiltet, hvor vi kjørte opp så nærme en kan komme. Det ser virkelig større ut på film, og i virkeligheten så det vel egentlig mer ut som noen bokstaver plassert på en bakke og ikke noe mer spesielt enn det. Men kult å ha sett det! Etterpå fant vi frem til Beverly Hills skiltet som vistes i introen til serien Beverly Hills 90210 og tok noen kule turistbilder her :p Deretter måtte vi innom en kiosk hvor vi kjøpte star-spottingkart og dro avgårde på den ultimate turistleken en kan gjøre her! Kartet viste nemlig hvor alle stjernene har husene sine, så vi kjørte rett og slett rundt i Hollywood og så flere kjente personers hjem - som Tom Cruise, Sylvester Stallone, Aron Spelling, Steven Spielberg, Playboymantion osv. En kunne ikke se så alt for mye av husene, da de er meget godt skjult, men fikk nå sett noe. I tillegg gjorde de arbeid på eiendommen til Spielberg, så i det vi passerte åpnet portene til huset seg og vi fikk tatt noen kule bilder av hovedhuset!

Deretter på ferden kjørte vi videre til Santa Monica, et av hovedstedene hvor Baywatch er spilt inn! utrolig fin strand som har flere karuseller ytterst på piren, og en lang og fin gate langs stranden. Her fikk vi kastet i oss noen hærlige burgere og sett litt i butikker. Ferden denne kvelden endte opp i Universal City Walk. Lene skulle møte elevene ved språkskolen her, så Martine og jeg ble igjen. Et veldig kult område hvor vi gikk inn i noe som må være en av de største godteributikkene jeg har vært i. Fikk kjøpt sjokolade med sjokoladekakedeig inni! Veldig koselig "by" med mye lys, musikk, folk og stemning.

Dagen etter tok vi metroen ned til Long Beach. Visste egentlig ikke om dette var noe særlig til strand eller ikke, men navnet antydet jo strand så vi dro ned for å undersøke. Passerte et farmers marked på veien, så fikk kjøpt meg masse tørket frukt + min nye favoritt; tørket mango dyppet i chilli! Tilbragte deretter noen timer på stranden med avslapping og boklesing =) På kvelden tok vi bussen til The Grove, et kjøpesenter vi fikk anbefalt av Lene. Er et stort, fint utendørsområde hvor en går rundt i koselige opplyste gater. Var også en kino her, så på impuls kjøpte vi billetter til The Ugly Truth, en skikkeli jentefilm, hjertevarm komedie som også anbefales å se :)

Siste dagen i LA ønsket vi å dra rundt og se de mer spesielle sidene av byen, og besøke Chinatown, Little Tokyo og Koreatown. Endelig følte jeg meg virkelig hjemme igjen! Jeg har en enorm kjærlighet til Asia, og å besøke disse stedene, spesielt Chinatown var utrolig spesielt. Det var som å være i Kina igjen! Sørget selvfølgelig for å få i meg Dim Sum til frokost - hærlig! Så gikk rundt i disse områdene hele dagen, så på spennende butikker, tempel, matbutikker, matboder og bare fikk inn mange inntrykk. På kvelden dro vi til Hollywoodområdet og spaserte rundt på starwalken der for å lese stjerner og suge inn de siste inntrykkene av byen. Og spennende som vi er endte vi også i dag opp på kino - G force! Her var hele filmen i 3D og var veldig artig. En blanding av animasjon og ekte film. Var en veldig spesiell kino - hvor de hadde live underholdning før forestillingen!

I morgen tidlig kjører vi mot Las Vegas. Merkelig at vi allerede nå begynner å nærme oss slutten på ferien! Det føles ut som en meget lang tid - men samtidig kort. Lang fordi det har vært så mange opplevelser og inntrykk, men kort fordi alt har vært så spennende at tiden har fløyet fra oss.

Skal prøve å oppdatere litt mer hyppig fra Vegas, da vi kommer til å tilbringe mer tid på hotellet der! =)